Ny skatt för ägare av kommersiella hus

Hyresdata 2 juli 2014

Källa: Fastighetsvärlden

Vill ”ta” av fastighetsägarnas ökade värde. Alliansen kallade under onsdagsmorgonen till presskonferens under Almedalsveckan på Gotland. Fastighetsvärlden var på plats när partiledarna presenterade vad de kallade ”Sverigebygget”. Det ska bland annat resultera i:

100.000 nya bostäder (utöver Stockholmsöverenskommelsens 78.000)Utbyggd kollektivtrafikNya stambanor för höghastighetståg

– Det här kommer att påverka alla som bor i vårt land för lång tid framöver. Vi kallar det Sverigebygget, sade Reinfeldt.

En ny ”infrastrukturskatt” för kommersiella fastigheter ska enligt Alliansens planer införas och det ska ge statskassan 2 miljarder kronor årligen. Det berör fastighetsägare som äger hus i närheten av platser där det sker stora investeringar i infrastruktur.

Satsningen på järnvägen är den största sedan 1850-talet. Alliansens program ”Sverigebygget” sträcker sig fram till år 2035.

Jan Björklund (FP) berättade om helt nya stambanor för höghastighetståg på sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Höghastighet betyder i detta fall hastigheter på upp emot 320 kilometer i timmen. 140 miljarder är kostnaden totalt. Den högre hastigheten ger en restid mellan Stockholm och Göteborg på två timmar (3 timmar och 10 minuter som snabbast idag) och mellan Stockholm och Malmö på två och en halv timme.

Oppositionen ville satsa på höghastighetsbanor inför valrörelsen 2010. Alliansen har tidigare varit kluven och inte minst finansminister Anders Borg har utmålats som en motståndare.

Annie Lööf (C) berättade att en förhandlingsperson ska inleda diskussioner om en ny förbindelse till Danmark genom tunnel mellan Helsingborg och Helsingör. Hon konstaterade även att järnvägen ska förtärkas i norra Sverige.

Göran Hägglund (KD) kommenterade bostadssatsningarna:

– Vi går åt rätt håll men fortfarande är nybyggnationen alldeles för liten. Vi måste korta tiden från tanke tills det att bostaden står färdig, sade han.

– Även kommunernas och länsstyrelsens hantering ska bli snabbare, sade Hägglund som även vill göra det lättare att bygga vid stränder och därmed se över strandskyddet.

Enligt Reinfeldt handlar det om 100.000 bostäder utöver de 78.000 som regeringens Stockholmsöverenskommelse i vintras innebär. Där finansieras tunnelbanebyggandet delvis med bostadsbyggande.

Statsministern fortsatte:

– Vi har tittat på andra länder där man använt den här metoden. Markvärdet stiger över en natt när det blir klart att en ny tunnelbana ska byggas, sade Reinfeldt.

Han talade om att utreda avgifter som kan tas ut på en sådan värdestegring, och som kan användas för att betala investeringar.

En ny ”infrastrukturskatt” för fastigheter ska enligt Alliansens planer införas och det ska ge statskassan 2 miljarder kronor årligen (ledare för Alliansen betonar för Fastighetsvärlden att det är viktigt att begreppet ”fastighetsskatt” inte används). Han nämnde inga procentsatser eller nivåer och inte heller något kring geografiska avgränsningar.

Fastighetsvärlden har tidigt uppmärksammat politikernas intresse för frågan. I en stort uppslagen artikel i magasinet Fastighetsvärlden Nr 7–8/2012 avslöjade till exempel trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) att han vill att fastighetsägarna bidrar ekonomiskt till infrastruktursatsningar som leder till ett högre fastighetsvärde (läs mer i länken till höger).

Flera ledande företrädare för de största fastighetsbolagen har tidigare för Fastighetsvärlden kritiserat planerna på en ”infrastrukturskatt” för kommersiella fastigheter. Ett av deras ”frågetecken” har varit hur fastighetsägare som äger hus i områden som försvagas, genom att det inte sker några statliga satsningar där, ska kompenseras när det området blir mindre attraktivt med lägre hyror och lägre fastighetsvärde som följd.

Kostnaderna för hela ”Sverigebygget” bedöms till över 400 miljarder kronor, varav 140 miljarder kronor på stambanorna, 70 miljarder kronor på infrastruktur och kollektivtrafik i storstäder och 200 miljarder kronor på bostäder. Det sistnämnda får marknaden stå för.

Marie Linder, förbundsordförande för Hyresgästföreningen, kommentar:

– Vi tycker att regeringens ambitionsnivå borde vara att få fram 200.000 nya hyresrätter på 10 år. Den satsning som alliansen presenterar idag är visserligen ett steg på vägen mot detta. Men regeringen är välkommen att använda sig av våra förslag för att öka takten i bostadsbyggandet ännu mer, sade Marie Linder.

Vidare när det gäller satsningar inom infrastruktur ser Alliansen att tunnelbanan i Stockholm kan byggas ut ytterligare jämfört med tidigare presenterade linjer. Under Almedalen nämndes en ny linje mellan Liljeholmen och Odenplan (från Odenplan finns sedan tidigare beslut om spår till Hagastaden och vidare till Arenastaden). Man talade även om en tunnelbaneutbyggnad mellan Hagsätra och Älvsjö, där SL sedan tidigare projekterar för spårväg.